Методика ОМ


                                 

                                Шановні здобувачі вищої освіти!
    Під час карантину ми з вами працюємо дистанційно. Матеріали,які будуть подаватися в цьому блозі, треба опрацювати  та виконати завдання в окремих зошитах.
    Форма підпису зошитів:

ЗОШИТ
    для самостійних практичних робіт
з образотворчого мистецтва
з методикою навчання
на період дистанційного навчання
здобувача(ки) ____ групи
КЗ «Покровський педколедж»
ПІБ


Завдання
16.03 2020р.-20.03.2020р.

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою «Зміст та методика позакласної та позаурочної  роботи  з образотворчого мистецтва в початкових класах» с.69-81.

   Література:Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.

2. Складіть план та конспект заняття згідно плану.
3. Розробити план-конспект виховної години з образотворчого мистецтва в початкових класах НУШ. Підготувати наочність.



23.03 2020р.-27.03.2020р.

Завдання

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою «Головні напрямки і завдання художньої діяльності з питання «композиція» в початковій школі» с.83-84.

   Література:Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.

2. Складіть план та конспект заняття згідно плану.
3. Вклейте таблицю «Систематизований обсяг ЗУН учнів 1-4 класів у галузі образотворчого мистецтва стосовно навчальної проблеми «композиція»
с.84-86
4. Намалюйте ілюстрацію до твору Т.Г. Шевченка (фарби, за наявності формат А3).
      Роботи надсилаємо на електронну пошту для оцінювання та зберігаємо оригінали до закінчення карантину.




30.03 2020р.-03.04.2020р.

Завдання

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою «Формування поняття про композицію та її основні закономірності та засоби»
 с.86-89.

   Література:Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.

Ознайомлення з основами композиції передбачено програмою, згідно якої розглядаються теоретичні питання композиції, пояснюється процес роботи художника над темою, розкривається сутність, послідовність роботи над сюжетним малюнком на основі спостереження з навколишньої дійсності і за уявою, а також над ілюстрацією до літературних творів.
Композиція - слово латинського походження, яке означає розміщення образотворчих форм в єдності зі змістом задуму. За допомогою композиції художник на основі законів лінійної та повітряної перспективи, світлотіні, пластичної анатомії передає на картинній площині навколишню дійсність, розподіляє і розміщує постаті і предмети, виявляє їх взаємозв’язок у просторі, визначивши композиційний центр твору підпорядковує йому другорядні образи.
Термін „композиція” застосовують до багатофігурних і малофігурних картин, ілюстрацій, пейзажів, натюрмортів і малюнків окремих предметів, де композиція залежить від формату і відіграє важливу роль.
В дійсності просторове середовище сприймається в певних межах, тобто воно обмежене полем зору. В малюнку просторове середовище сприймається і обмежується форматом паперу, тобто середовище втиснуте в межі площини. При співвідношеннях предмета і простору, коли простору навколо предмета дуже мало, зображений предмет сприймається занадто великим, немовби виходить за рамки картинної площини. Коли простору навколо предмета дуже багато, предмет сприймається занадто малим. Якщо в першому випадку предмет поглинає простір, то в другому - простір поглинає предмет.
Співвідношення предмета і навколишнього простору на папері повинні бути урівноваженими, тоді предмет добре сприймається зором. Оволодіння основами композиції у 1 класі розпочинається з розміщення на картинній площині зображення одного, потім двох і більше предметів з урахуванням просторових зв'язків між ними, їхньої цільності і рівноваги з площиною. Найвищим ступенем оволодіння основами композиції є тематична картина художника. Аналіз картин художників допомагає педагогам пояснити найважливіші правила, закономірності та елементи композиції.
Основні закономірності композиції такі:
1. Закон цілісності (твір мистецтва повинен сприйматись як єдине ціле, а не як сума окремих частин).
2. Закон типізації (передачі характерів, обставин, типових для даного часу).
3. Закон контрастів (засіб виразності - передача контрастів кольору, форми, руху, контрастів психологічного стану, настроїв).
4. Закон підпорядкованості (підпорядкування всіх деталей твору головній ідеї, задуму автора).
5. Закон новизни (пошуки новизни повинні бути пов'язаними з ідейним задумом художника, його прогресивним світоглядом).
6Закон життєвості (діє у творах образотворчого мистецтва, в яких зображуються типові характери і обставини, а також передається рух у часі).
Правила, прийоми і засоби композиціїдопомагають художнику будувати композицію твору і належать до менш постійних категорій, ніж закони, що діють тривалий час в історії розвитку образотворчого мистецтва. Правила, прийоми і засоби є лише композиційною технікою, хоча в основі своїй випливають із закономірностей природи. Вони розвиваються і збагачуються творчою діяльністю нових поколінь художників різних країн. На зміну віджилим закономірностям приходять інші, які породжуються новими завданнями, що постають перед мистецтвом.
Основними правилами композиційного центру є рівновага, симетрія й асиметрія, паралельність у композиції, розміщення головного на другому плані, портретне зображення голови і постаті. З прийомів композиції на уроках образотворчого мистецтва розглядають передачу враження монументальності та простору, використання горизонтальних і вертикальних напрямів. 
Засобами композиції є лінії, штриховка (штрих), тонові й кольорові плями, світлотінь, лінійна і повітряна перспективи.
Глибоке розуміння найважливіших засобів, правил, прийомів та засобів композицій відомих художників допоможе педагогам прищеплювати дітям любов до тематичного малювання та художніх творів образотворчого мистецтва.
До основних елементів композиції належать: сюжетно-композиційний центр, рівновага, симетрія, асиметрія, контрасти і зіставлення, ритм, формат картини, розмір зображення, точка зору, освітлення та колір.
В художній картині існує сюжетно-композиційний центр, якому підпорядковані всі елементи твору. Орган зору завжди з навколишнього середовища виділяє головне, на що ми звернули увагу. Це головне, сприймається чітко, з деталями. Головне в картині виділяється кольором, тоном, виразністю форм. Другорядні образи зображуються узагальнено, менш чітко, лише допомагаючи розкрити основний зміст картини. Рівновагу, симетрію, асиметрію художник використовує, щоб виявити задум картини.
Рівновага картини характеризується рівномірним розподілом образів на картинній площині, особливо зліва і справа, нагорі і знизу. Симетрію в картині художники використовують для виявлення стану спокою. Яскравим прикладом є картина Федора Кричевського „Наречена”.

Композиційний центр картини - фігура нареченої, праворуч і ліворуч симетрично розміщенні фігури дівчат .
Асиметрію використовують для передачі тривоги, руху, стрімкості. Як приклад картина Миколи Самокиша „Бій Максима Кривоноса з Ієремією Вишневецьким”. 


В картині яскраво передано динамічний стан батальної події 
Контрасти і зіставлення композиції посилюють її виразність. Будуючи композицію на зіставленні великого і малого, старого і молодого, сильного і слабкого, вродливого і невродливого, багатого і бідного художники домагалися гостроти передачі характерів образів у художніх творах. Так у творі українського майстра пензля Федора Кричевського „Три віки” автором використано прийом зіставлення для передачі змісту твору. Три характери, три покоління, три жіночі образи показані у цьому творі. Дівочі веселощі, материні клопоти, бабусині хвороби. Але разом з тим митець підкреслив духовну єдність трьох поколінь (див. Додаток А).
Ритм у композиції пов'язаний зі змістом картини. За ритмом руху, поведінкою людей можна визначити суть зображеної в картині події. Так в картині О.Рилова „У голубому просторі” передано ритмічний рух польоту птахів у просторі небес (див. Додаток А).
Лінія горизонту є важливим елементом побудови композиції. Низький горизонт створює у композиції відчуття монументальності фігур, як у картині В.Васнєцова „Три богатирі”. Композиція з горизонтом на рівні очей передає спокійне враження. Високий горизонт у композиції дає змогу художнику передавати безмежну далечінь земних просторів.
Освітлення і колір, як елементи композиції мають велике значення. Вони допомагають виявити композиційний центр, кольорове і тонове вирішення образів композиції, та загальний їх колорит. Освітлення і колір допомагають художнику передавати почуття та емоційні стани.

2. Складіть план та конспект заняття згідно плану.

3. Перегляньте  урок малювання «Малюємо весняні квіти» та роботи художниці Тетяни Зарецької:



4. Намалюйте весняні квіти за зразком або за власним задумом на тему "Весна іде, красу несе"(фарби, за наявності формат А3).
      Роботи надсилаємо на електронну пошту для оцінювання та зберігаємо оригінали до закінчення карантину.






                                                   Шановні студенти!
          Нагадую, що плани-конспекти виховних годин надсилати з додатком (наочність:презентація, ілюстрації тощо).


05.04 2020р.-10.04.2020р.

Завдання

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою «Зміст і методика уроків тематичного малювання в початкових класах» с.89-97.

   Література:Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.


2. Складіть план та конспект заняття згідно плану.

3. Розробіть фрагмент уроку ілюстрування народної казки на одну з програмових тем : «Ходить гарбуз по городу» (1 клас), «Колобок», «Курочка Ряба»(2 клас), «Заєць та їжак», (3 клас),«Івасик-Телесик», «Коза-Дереза» (4 клас) з наочністю.

4. Намалюйте ілюстрацію до вибраної вами казки.
      Роботи надсилаємо на електронну пошту для оцінювання та зберігаємо оригінали до закінчення карантину.




13.04 2020р.-17.04.2020р.

Завдання

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою «Ознайомлення молодших школярів з мистецтвом оформлення книги. Методика виконання ескізу сюжетної композиції на теми дитячих казок» с.97-101.

   Література:Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.

2. Складіть план та конспект заняття згідно плану.

Для тих,хто ще не зробив та не надіслав попереднє завдання,нагадую!

3. Розробіть фрагмент уроку ілюстрування народної казки на одну з програмових тем : «Ходить гарбуз по городу» (1 клас), «Колобок», «Курочка Ряба»(2 клас), «Заєць та їжак», (3 клас),«Івасик-Телесик», «Коза-Дереза» (4 клас) з наочністю.

4. Намалюйте ілюстрацію до вибраної вами казки.
      Роботи надсилаємо на електронну пошту для оцінювання та зберігаємо оригінали до закінчення карантину.

Теоретичний матеріал:

Слово "ілюстрація" є наочним поясненням чого-небудь, ілюстрація не тільки пояснює текст, але і доповнює його. Ілюстрації, образно розкриваючи зміст літературних творів, впливають на всебічний розвиток підростаючого покоління. Високохудожні ілюстрації допомагають і педагогам у навчально-виховному процесі в школах, зокрема на уроках образотворчого мистецтва. Використовуючи ілюстрації художників, педагоги вчать дітей створювати свої ілюстрації до улюблених казок, пісень, байок, оповідань. Ілюстративне малювання в школі, як і малювання на теми, відіграє велику роль у моральному вихованні учнів і в розвитку їхньої творчої уяви, у виробленні елементарних умінь у галузі композиції.
Ілюстрація або малюнок, зображення в книжці чи журналі, завжди допомагає читачеві глибше зрозуміти ідейний зміст твору, характери персонажів. Вдало проілюстровані книги та журнали краще сприймаються читачами, стають зрозумілішими, зміст їх добре запам'ятовується. Створити вдалу ілюстрацію до літературного твору - справа нелегка. Художник, що ілюструє книгу чи певний текст, повинен глибоко осмислити задум автора, добре знати епоху, описану в творі, характери героїв, їх зовнішній вигляд, побут, одяг, речі вжитку, щоб ілюстрація цілком відповідала ідеї твору, не суперечила достовірності.
Ілюстрації бувають: сторінковими, тобто на всю сторінку; у тексті - частина сторінки; заставки - на початку розділу у верхній частині сторінки; кінцівки - в кінці розділу, частини чи книжки. Художник для виконання ілюстрацій обирає епізоди, що найповніше розкривають зміст тексту або окремих фрагментів літературного твору. Заставка зображує яскраві моменти, епізоди, які можуть підказати читачеві, про що піде мова у тексті. Кінцівка найчастіше відтворює кінцеву дію книжки чи розділу. Заставки і кінцівки можуть бути орнаментальними. Орнамент має відповідати характеру описаної в літературному творі епохи.
Для створення ілюстрації потрібно ознайомитися з текстом літературного твору, усвідомити провідну ідею і визначити, через які образи та конкретні епізоди найбільш виразно можна передати її мовою ілюстрації. Продумавши і уявивши тему майбутнього малюнка, роблять один або кілька ескізів композиції зменшеного формату, уточнюють, де і як розмістити постаті дійових осіб, у яких позах, на якому фоні. Коли ескіз у всіх деталях продуманий, переносять рисунок на аркуш паперу потрібного формату і промальовують все детальніше.
Над створенням книжок працюють письменники, художники, редактори, друкарі, представники багатьох інших професій. Завдання художника - наочно втілити образи, створені письменником, автором, допомогти читачеві глибше сприйняти написане. Художник продумує кожну лінію, колір і об'єднує всі елементи в єдиний ансамбль. У книжці художник оформляє:
суперобкладинку аркуш, що запобігає пошкодженню обкладинки книжки;
обкладинку (або оправу);
форзаци аркуші, які з'єднують оправу з блоком сторінок книжки;
титул - заголовну сторінку книжки;
шмуцтитули сторінки, які відокремлюють великі розділи книжки;
заставки, кінцівки:
буквиці або ініціали, - великі літери на початку тексту.
Художник виготовляє макет книжки, в якому вирішує розміщення малюнків, тексту, заставок, заголовків. Шрифт заголовків, обкладинок і титульних сторінок формою й кольором має відповідати характеру літературного твору.
Щоб успішно проводити уроки ілюстративного малювання в школі, педагог має не тільки розуміти творчий процес художника над оформленням книги, виконанням ілюстрації, а й сам включитися у передбачену програмою творчу роботу над створенням макету книги з ескізами до неї, ескізами ілюстрацій до літературних творів.
Педагог повинен вибрати сюжет для композиції і творчо працювати над його виконанням. Важливо заздалегідь націлити складну роботу над ескізами на цікаве живописне чи графічне вирішення композиції.
Залучення учнів до передбаченої програмою творчої роботи над ескізами ілюстрації до літературних творів має велике навчальне і виховне значення. Творча робота над ілюстрацією дає багатий матеріал для вивчення навколишньої дійсності, допомагає зрозуміти складні явища життя, відділяє головне, суттєве від другорядного й уловлює загальну ідею явища; розвиває здатність до уважного вивчення предметів та їхнього взаємозв'язку. Ілюстративне малювання сприяє образному мисленню, розвитку творчих здібностей, більш глибокому розумінню творчого процесу створення ілюстрації.
Створення ілюстрації це складний творчий процес, який потребує не тільки технічних умінь і навичок у малюванні, а й творчих здібностей, розвиненої уяви, образного мислення. Виконуючи ескізи ілюстрацій, той, хто малює, повинен навчитися засобами композиції, знаходженням відповідних персонажів і предметів також художнім вирішенням їхніх образів розкривати зміст тексту, розширювати і доповнювати уяву читача.
Щоб успішно проводити уроки ілюстративного малювання в школі, майбутній педагог повинен не тільки розуміти творчий процес художника над оформленням книги, виконанням ілюстрацій, а й сам включатись у передбачену програмою роботу над ескізом ілюстрацій до літературних творів.
Робота художника над ілюстрацією за своїм характером схожа до роботи його над сюжетною композицією. Відмінність полягає в тому, що художник, ілюструючи літературний твір, розкриває графічними засобами думку автора, творчо допомагаючи їй.
Щоб оформлення книги було високохудожнім, художник спочатку робить макет книги, розробляє оформлення суперобкладинки, оправи, форзаца, авантитулу, титулу. В макеті книги визначає ілюстрації, заставки, кінцівки, працює над виразністю композицій, вдалим кольоровим рішенням.
Майбутнім педагогам доцільно взяти таку тематику літературних творів, яку будуть виконувати їхні виконавці в школі. Це літературні твоД про природу, тварин, птахів, риб, людей. Створення ілюстрацій вимагає розвиненої уяви, образного мислення, навичок в малюванні. Творча робота над ескізом ілюстрації до літературного твору виконується в такій послідовності:
1). вибір сюжету;
2). компонування сюжету за уявленням;
3). вивчення матеріалу і виконання зарисовок;
4). компонування кількох ескізів ілюстрацій з метою знаходження кращого варіанту, на основі зарисовок;
5). творча робота над кращим варіантом композиції на великому форматі.
6). виконання ескіза ілюстрації у кольорі;
7). аналіз ескізу ілюстрації.
Зразком можуть бути роботи художників - ілюстраторів дитячих книжок.
Казкові персонажі можуть бути виконані в костюмах різних стилів, в іграшковому стилі. В якості натури можна використати іграшки.
Для створення високохудожніх ілюстрацій до літературних творів не досить вибрати якийсь уривок з тексту. Потрібно глибоко знати зміст твору, вивчити описані в ньому події, образи людей, їхній побут, звичаї та ін.
Вибравши сюжет для ілюстрування, той, хто малює, своє перше враження повинен відобразити з уяви в ескізах невеличкого формату. На цьому етапі визначають, який потрібно вивчати матеріал, які саме потрібні замальовки для подальшої роботи над ескізами. Реалістичне вирішення ілюстрацій вимагає вивчення певного історичного матеріалу замальовок побутових речей, одягу, а також різних начерків із навколишнього життя. Так, деякі ілюстрації потребують вивчення і замальовок розкішного царського палацу, в якому володарює баба, атрибутів, одягу. Зарисовки до ілюстрації збуджують творчу уяву і фантазію тих, хто малює, створюють емоційну атмосферу, що сприяє доробці ескізів і вибору кращого варіанта, який буде основою ескізу ілюстрації.
Аналіз ескізів ілюстрацій до літературних творів за активної участі тих, хто виконував їх, має велике навчально-виховне значення. Під час аналізу ескізів розкривається зміст казки в кожній ілюстрації, вирішуються її образи, виявляється головне в ілюстрації, зображуються предмети переднього і заднього планів. Отже, виконання ілюстрацій до літературних творів сприяє формуванню особистості творця, розвитку його знань, умінь і навичок у творчому процесі тематичного малювання.







21.04 2020р.-24.04.2020р.

Завдання


1.Опрацюйте таблицю по темі «Систематизований обсяг знань,умінь та уявлень учнів 1-4 класів стосовно навчальної проблеми «форма» с.101- 103.

   Література: Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.

2. Вклейте цю таблицю в свої зошити з дистанційного навчання.


Тема. Систематизований обсяг знань, умінь та уявлень учнів 1-4 класів у галузі образотворчого мистецтва стосовно навчальної проблеми „форма”

Таблиця 1
Систематизований обсяг знань, умінь та уявлень учнів 1-4 класів у галузі образотворчого мистецтва стосовно навчальної проблеми „форма”

1 клас
2 клас
3 клас
4 клас
учні
мають
отримати
знання
-прості геометричні форми: прямокутник, квадрат, трикутник, коло, коло, овал, куб, циліндр, конус, куля;
-різні види і типи ліній: вертикальна, горизонтальна, пряма, похила, хвиляста, довга, ламана, коротка;
-графічні матеріали та інструменти: туш, паличка, олівець, фломастер
-складові частини тіла тварин, характер силуетної форми: увігнута, видовжена, загострена, округла;
-будову та пропорції тіла людини: співвідношення між тулубом і головою, довжина рук та ніг у порівнянні з тулубом
-елементарні засоби передачі чітко вираженої фактури поверхні: кора дерев, бруківка, покрівля даху;
-різницю між контурним і силуетним зображенням

-вплив зміни пропорцій фігури на характер художнього образу;
-основні пропорції фігури людини;
-особливості та основні пропорції форми голови людини і засоби створення індивідуальної характеристики портретного образу


учні
повинні
практично
вміти
-аналізувати основну форму, її взаємозв’язок з частинами;
-передавати основний, узагальнений характер форми: силуетом або лінією на площині та співрозмірність окремих складових частин форми: округлість, спіралеподібність форми пензлем, пальцем, фломастером;
-проводити лінії різного виду і типу графічними інструментами та матеріалами;
-створювати певний за характером образ лінійними засобами, передавати контур;
-розкуто передавати на площині силуетні зображення людини, простих за формою птахів і будівель
-створювати художньо-образні зображення тварин і людини;
-виконувати силуетні зображення нескладних архітектурних об’єктів, збагачувати їх декором

-аналізувати і передавати у практичній роботі найсуттєвіші складові частини будови тіла тварин і людей, співвідношення їх розмірів;
-передавати характерні пози та рухи тварин і людей;
-зображати фігуру людини у спрощено-стилізованому вигляді
-відтворювати характерні особливості будови і пластичну виразність фігури людини і тварин;
-створювати силуетні зображення тварин та людей у русі
учням
необхідно
мати
уявлення
-частини в будові людини, птаха, будівель


-скелет як основу будови тіла;
-варіювання пропорцій загальної форми, її складових частин


3. Перегляньте відеоролик «Стилізація природних форм» та виконайте завдання №1 , яке розташоване в кінці відео або виконайте інфографіку на цю тему для учнів 1-4 класів.







Шановні студенти  31-ПО,32-ПО,33-ПО!

      Додержуйтесь академічної доброчесності під час виконання завдань: виховні години, урок,презентація. Робіть  ссилки на використану літературу.
      Я не можу поставити вам оцінку за роботу,зкачану з інтернету.
      Зверніть увагу, що виховна година, урок з додатком наочності,фрагмент уроку з ілюстраією,яку ви намалювали до уроку.




27.04 2020р.-03.05.2020р.

Завдання

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою «Методика відтворення форми предметів, конструкцій, пропорцій» с.103-108.

   Література:Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.

      Теоретичний матеріал подано нижче.

2. Складіть план та конспект заняття згідно плану.

3. Допрацьовуйте та здавайте роботи, які ще не зробили.

4. Наприкінці семестру вам необхідно буде зняти відео-огляд (до 1хв) вашої роботи в зошиті. Вказати прізвище,ім'я,групу та показати теми, які ви теоретично опрацювали в зошиті.  Та надіслати на мою ел. пошту.Зошит  та всі роботи зберігаєте до виходу в коледж.

За програмою початкових класів з образотворчого мистецтва малювання з натури один з основних видів навчально-творчої роботи. На цих уроках опановується форма, конструкція, об'єм предметів, їх забарвлення, закономірність світлотіні. Основна увага учнів 1-4 класів спрямовується на визначення і передачу загального просторового положення пропорцій, конструкції, кольору об'єктів, предмети для малювання з натури малювання у фронтальному чи профільному положенні. В малюнках форма предмета передається лініями і світлотінню. Важливо завжди пам'ятати, що всі різновиди форми предметів, створених природою і руками людини мають форму плоских або об'ємних геометричних фігур (коло, квадрат, трикутник, овал, куб, куля, циліндр, конус). Тому малюючи предмети навколишньої дійсності, завжди слід їх порівнювати з геометричними фігурами і тілами. Учитель повинен допомогти учням усвідомити, які геометричні фігури лежать в основі форм предметів і показати порядок їх з'єднання в єдине ціле, навчити бачити будову предмета.
Для правдивого відтворення форми предметів навколишнього світу завжди слід дотримуватися правил зображення.
1. Уважно вивчати форму предмета і вірно передавати загальну форму і взаємовідношення частин між собою.
2. Завжди слід в першу чергу помітити і вірно передати будову предмета, навіть в тому випадку, коли ми можемо її лише уявити.
3. Передавати в малюнках зовнішній контур предмета, враховуючи побудову і загальну форму.
Для зображення в 1-2 класах предметів умовно-плоскої форми, наприклад, листя необхідно мати на кожній парті роздатковий матеріал для кращого їх сприймання. Для відтворення симетричних форм використовують осьові лінії. Починати роботу слід від загальної форми моделі. Слід допомогти дитині побачити центральну прожилку листка - вісь симетрії, яка поділяє овальну форму навпіл. У процесі відображення діти передають такі деталі як зубчики листя, корінець, бічні прожилки.
З 1 класу діти вчаться визначати і відображувати на папері співрозмірність частин предмета між собою. У ході виконання таких завдань дітей слід вчити спостерігати, розвивати їх зорову систему, тобто навчати передачі пропорцій. Співвідношення частин предмета за величиною називається пропорціями. Краса форми предметів - це перш за все пропорційність їх частин. Пропорції передаються у всіх малюнках обов'язково.
Кожен педагог повинен для себе вирішити, який прийом передачі пропорцій є найбільш дієвим. Можливим є поєднання різних прийомів і методів. Так на одному уроці можна використовувати візуальний прийом, а на іншому - порівняння. Учні можуть спочатку визначити пропорції на око, а потім шляхом візування, примруживши одне око і витягнувши руку з олівцем порівнювати висоту і ширину, співвідношення частин предмета між собою.
Правила визначення пропорцій предмета.
1. Порівняти висоту з шириною.
2. Визначити що в предметі більше - висота чи ширина.
3. Уявно визначити, наскільки висота більша ширини або скільки разів ширина предмета вкладається в його висоті. Помітити це на папері.
4. При передачі окремих частин предмета, порівнювати їх.
5. Всі виміри проводимо візуально за допомогою олівця у витягнутій руці.
6. Малюючи групу предметів, слід взаємопорівнювати їх за формою і розміщенням.
В кінці 2-3 класу починається вивчення дітьми закономірностей перспективи, конструкцій, світлотіні. Вивчаючи конструктивну будову об'єктів зображення, їх просторове зображення, пропорції, форму, колір, розподіл світлотіні учні одночасно пізнають і закони краси, що приховані у формі, пропорціях, кольорі і які виражаються в плавності, витонченості ліній і обрисів.
Опановуючи форми навколишнього світу у початкових класах учні виконують завдання на зображення силуетів. Насамперед, варто пояснити дітям, що таке силует? 
Силует - це узагальнене, однотонне зображення людини, тварини, рослини або предмету, що нагадує їхню тінь. Варто відштовхуватися від поняття тіні від предмету, театру тіней. Корисно пояснити дітям як обирати розміщення силуетного зображення. Силуети можна використовувати для виконання завдань на малювання з натури, за уявою, на ілюстрування. Виконуючи силуетні зображення варто використовувати тонований папір світлих відтінків, чорний і білий. Виконання силуету потребує дотримання чіткого контуру, відчуття краси чорно-білих поєднань. Варто продемонструвати учням силуетні графічні твори Георгія Нарбута (див. Додаток А).
Силуетні зображення можна отримувати у техніці друкування. Для цієї роботи варто підготувати різні види штампів. Це можуть бути відбитки з листя, картопляні штампи. Дані форми покриваються фарбою і шляхом притискання до паперу отримують відбитки на площині.
Ще один спосіб отримання друкарських силуетів - це виконання робіт у техніці "монотипії".
 Монотипія - це своєрідний вид напівживопису - напівгравюри (див. Додаток А). Виконується один-єдиний відбиток на папері. Для цієї роботи слід аркуш паперу попередньо скласти навпіл. На одній половинці зобразити половину симетричного об'єкта метелика, стрекози, людини. Далі половинку зображення розфарбувати і притиснути половинки аркуша одну до одної. В результаті утворюється симетричний малюнок .
Спостерігаючи навколишнє оточення, споглядаючи предмети, явища, природу, учні прагнуть передати свої враження в малюнках, але, не маючи достатніх навичок малювання, опиняються у нелегкому становищі. Завдання вчителя - ознайомити учнів із принципами і методами реалістичного зображення, навчити їх передавати навколишнє середовище правдиво, емоційно і грамотно.
Щоб майбутній педагог міг успішно проводити уроки образотворчого мистецтва у школі, він повинен поряд з оволодінням грамотою образотворчого мистецтва, вивчати методику викладання предмета. Йому потрібно знати послідовність побудови малюнка з натури, а також характер навчальних завдань у кожному класі. У відповідності з програмою початкових класів з образотворчого мистецтва, малювання з натури є одним з важливих видів навчально-творчої роботи, що розвиває величезні можливості вивчення і естетичного осмислення форми, конструкції, об'єму предметів, кольорового забарвлення, закономірностей світлотіні, перспективи, композиції.
Перш ніж зображати будь-який предмет, учень повинен навчитися аналізувати його форму, розуміти, з яких частин вона складається і не випускати з уваги головного - характеру обрисів предмета в цілому. "Цілісність" зорового сприйняття є найважливішою умовою зображення з натури. Проте намалювати предмет відразу не можна, а зображення окремих частин обов'язково призведе до помилок. Тому треба спочатку усі деталі зображувальної натури звести до найпростішої характерної форми і починати свій малюнок "від загального". Вже першокласники повинні засвоїти, що насамперед слід визначити місце узагальненої форми предмета на аркуші паперу. Для цього спочатку треба позначити межі майбутнього малюнка, визначити його " габарити": розміри по висоті і ширині, а також , якщо маємо справу з групою предметів, відношення розмірів окремих предметів та їх основних частин. Уточнивши загальну форму, можна промальовувати деталі, не випускаючи з уваги характер натури. Такі знання і практичні вміння необхідні при зображенні натюрмортів "Осінні дари".
У методичній літературі іноді зустрічається твердження про те, учні початкових класів можуть відразу сприймати всю форму предмета, а тому повинні починати рисунок не з загальної форми, а з окремих частин.
Основні етапи побудови лінійного малюнка такі:
1. Композиційне розміщення малюнка на аркуші паперу, визначивши габаритні розміри натури та її форму.
2. Передача пропорцій предмета, його конструктивної будови та видимої реальної форми.
3. Виявлення світлотінню форми предмета.
4. Передача кольору предмета.
5. Художнє узагальнення малюнка.
Тваринний світ дуже цікавий і різноманітний за формою і кольором. У початкових класах ці форми найчастіше малюють у профіль, що дає змогу зменшити вплив перспективних змін на зображення. Наочністю для малювання форм тваринного світу можуть бути іграшки, опудала тварин і жива натура. Майбутній учитель повинен уміти виховувати любов до малювання складних форм тваринного світу: показувати методи зображення їх, послідовність виконання малюнків. Щоб виконати це завдання, необхідно знати теорію і практику малювання форм тваринного світу. Створення правдивих зображень тварин вимагає досконального вивчення їх життя, зовнішньої поведінки, характеру та будови тіла, особливостей середовища, що їх оточує.
Для навчання дітей зображенню тварин варто використовувати художні твори анімалістичного жанру. Вони вчать берегти і любити світ тварин, природу. Художники-анімалісти оспівують дивний світ живої природи. Тварини зображені у творах багатьох українських художників: С. Світославського, А. Монастирського, М. Пимоненка, С. Васильківского, М. Самокиша та ін. Аналогія між рисами обличчя людини і мордами тварин, між поведінкою тварин та вчинками людей часто використовуються при створенні образів сатиричних і казкових.
В обрисі тіла будь-якого птаха можна побачити найпростіші геометричні фігури (коло, овал), коли узагальнити той чи інший образ. Щоб грамотно зобразити характерні особливості птаха, необхідно мати деякі знаня і практичні навики. Насамперед потрібно знати особливості анатомії птахів, будову скелета, тому що пір'я часто приховує справжню будову тіла. Принцип побудови скелета в усіх птахів майже одинаковий. Різниця може бути лише у пропорціях (у співвідношенні довжини шиї, ніг, величини голови).
Послідовність роботи така: спочатку треба визначити легкими лініями положення тулуба (горизонтальне чи вертикальне), напрями шиї, голови, ніг; далі знайти загальну форму і співвідношення величини тулуба, шиї, голови, ніг, хвоста, уточнити обриси птаха, форму його голови, дзьоба, крил, хвоста; штрихами визначити світлотінь. Постійно треба тримати в уяві обриси шиї, голови, ніг. Намалювавши якогось птаха, вловивши його характерні особливості, корисно намалювати його в декількох рухах: летить, п'є воду, їсть. Це дасть змогу краще запам'ятати характерні особливості будови його тіла, пропорції. Такий вид роботи розвиває творчу уяву і зорову пам'ять.
Будова тіла тварини набагато складніша, ніж птаха, але послідовність виконання малюнка і принципи зображення однакові. Тим, хто не має навичок малювання тварин, можна користуватися таким прийомом, коли спочатку намічається напрямок тулуба, ніг, голови, хвоста. Далі визначається форма тіла, при цьому якомога точніше визначити характер, рух і пропорції тварин (див. Додаток А).
Для того, щоб навчитись малювати фігуру людини, майбутнім вчителям необхідно знати основні пропорції тіла. У наш час за одиницю виміру береться висота голови людини. Звичайно кожна людина має свої характерні риси. Та основні пропорції тіла в усіх людей схожі. Назвемо їх:
1. Висота голови становить 1/7 - 1/8 частину висоти усієї фігури дорослої людини.
2. Довжина ніг - половина фігури.
3. Лікті знаходяться на рівні талії.
4. Довжина рук сягає середини бедра.
5. Коліна ділять ноги на половину.
6. Ширина плеча дорівнює висоті обличчя.
7. Довжина кисті рук приблизно дорівнює висоті обличчя.
8. Довжина стопи приблизно дорівнює висоті голови.
Пропорції тіла дітей інші, ніж у дорослих. Голова у семирічної дитини становить п'яту частину всього зросту, в десятирічної - шосту. Плечі - вужчі.
Малювання людини у спокої можна виконувати, використовуючи такий прийом: спочатку намалювати схему, що визначає пропорції частин тіла і положення їх у просторі, поступово домальовуючи всі частини тіла повністю.
Щоб навчитися малювати людину у русі, доцільно розпочати вивчення даної теми з малювання схем в альбомах і на шкільній дошці. Це можуть бути лінійні схеми, схеми з овалів. При цьому також необхідно дотримуватись основних пропорційних співвідношень. Щоб передати той чи інший рух, потрібно уявити його та проаналізувати положення тулуба, ніг, рук, голови. Наприклад, зображення людини, що біжить.
Зображення постаті людини починають з узагальненого начерку. Легкими штрихами намічають рух постаті (нахил, поворот), визначають співвідношення окремих частин - пропорції (низька чи висока постать, товста чи тонка, струнка чи сутула). Потім узагальнено окреслюють межі основних об'ємів, промальовують і уточнюють дрібніші форми. Таким чином, процес малювання з натури можна порівняти з роботою скульптора, що спочатку робить каркас, на який накладає глину, намагаючись виявити загальний об'єм. Так само і той, хто малює, накидавши каркас малюнка та вивіривши його, встановлює співвідношення основних форм, а потім уже переходить до деталей. Слід підкреслити важливість одночасного зображення парних частин.
Починати будь-яке зображення предмета не слід з окремих його деталей, а з пошуків загального вигляду, форми предмету. Характер поверхні того чи іншого предмета визначає його форму.




04.05.2020р.-10.05.2020р.

Завдання

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою « Зміст та методика формування знань, умінь і уявлень учнів 1-4 класів у галузі ОМ з навчальної проблеми «колір» (с.109-120)

   Література:Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.

2. Складіть конспект заняття згідно плану.
План
1.Головні напрямки роботи за начальною проблемою  «колір».
2.Формування поняття про колір та його властивості .
3. Методика кольорового вирішення предметів умовно-плоскої та об'ємної форми у початкових класах.

3.Вклейте в конспект заняття табличку «Систематизований обсяг знань, умінь і уявлень учнів 1-4 класів у галузі ОМ стосовно навчальної проблеми «колір» (с112-114).

4. Допрацьовуйте та здавайте роботи, які ще не зробили.





11.05.2020р.-17.05.2020р.

Завдання

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою «Формування поняття про колір та його властивості. Методика кольорового вирішення предметів умовно-пласкої та об´ємної форми у початкових класах» (с.120-124)
   Література: Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.

2. Складіть короткий  конспект заняття.

3. Виготовте навчально-методичну таблицю з основ кольорознавства на одну з тем або всі теми(за вибором):
- «Основні та додаткові кольори»;
- «Теплі та холодні кольори»;
- «Кольоровий спектр»;
- «Хроматичні та ахроматичні кольори».
Підійдіть творчо до виготовлення цих таблиць. Вони можуть бути у вигляді потягу,квіткового букету тощо. Таблиці виконайте в електронному вигляді.





18.05.2020р.-23.05.2020р.

Завдання

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою «Формування навички емоційно-естетичної оцінки колориту художніх творів на уроках-бесідах про мистецтво» (с.125-127)
   Література:Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.


Аналізуючи твори мистецтва, слід навчати учнів давати емоційно-естетичну оцінку колориту творів художників. Велику роль у формуванні в учнів поняття „колір” відіграють бесіди про мистецтво і явища навколишнього світу. В 1-2 класах бесіди проводять на початку, в середині, або в кінці уроку 8-12 хв., а в 3-4 класах бесіди як окремі уроки 20-25 хв.
Колорит в живопису такий же різноманітний, як і сам живопис. Все багатство і розмаїття колориту пов'язане з різноманіттям можливих кольорових композицій. Структура світла в картині і належна кольорова композиція, включаючи характер самого кольору і його трактування, визначають вид колориту. На характер колориту впливає техніка живописного письма. Імпресіоністи перейшли від механічного змішування фарб до роздільного мазка, тобто до оптичного змішування. Кольори при цьому стали виходити легкими, повітряними, менш матеріальними.
Судження про колір в картині в більшості залежить від сприймання його глядачем, від осмислення кольору. Це означає, що при оцінці дії кольору на особистість глядача в силу вступає і суб'єктивний фактор. Колорит як обов'язковий компонент художньої форми в живопису бере участь у формуванні художнього образу і неминуче пов'язаний із сюжетною і предметною основою твору. Як невіддільна частина художнього образу колорит здійснює сильну емоційну дію. Колорит картини великою мірою залежить від кольору, від його різноманітності, від характеру кольорових поєднань. Кольорові поєднання пов'язані з композицією кольору, тобто від розміщення кольорових плям.
Колорит залежить від того, як виглядає кожен колір, чи подано його локальною плямою, чи ускладнено багатством відтінків, градацій, які сприймаються як зміни кольору. По-іншому оцінюється колорит, коли колір роздрібнений, як в живопису пуантилістів. Тобто, колорит залежить від трактування кольору. Отже, можемо зробити висновок, що кольорові поєднання (кольорова гармонія), кольорова композиція і кольорове трактування відіграють найбільшу роль серед чинників, які формують колорит.
До однотонного живопису ми впевнено відносимо роботу Пабло Пікассо „Старий жебрак з хлопчиком”, хоча в цьому творі ми бачимо охристі кольори. Отже, колористичний результат слід оцінювати, не за присутніми в композиції кольорами, а лише за тими із них, які змінюють враження про колірність твору, тобто активно беруть участь у формуванні колориту картини.
До споріднено-контрастних поєднань можна віднести колорит картини Пабло Пікассо „Дівчинка на кулі”, до творів контрастного колориту віднесемо картину Пабло Пікассо „Подорожуючі гімнасти", натюрморт Поля Гогена „Папуги”, натюрморт Анрі Матіса „Фрукти і бронза”.
Навчаючи учнів початкових класів аналізувати колорит живописних творів вчитель використовує різні методи і прийоми. Це і мистецтвознавча розповідь вчителя, бесіда, різні дидактичні ігри „Виклади фішками улюблений колір художника”, „Виклади кольори картини”, „Чарівні барви в кольорах лісу”, „Назви кольори весни”.

Наведемо приклад розповіді вчителя за картиною І.І. Шишкіна „Сосновий гай”.


„Які чудові картини! Недаремно Шишкіна називали „богатирем російського лісу”. Зображуючи ліси, він показував щедрість і красу природи. А якими дивовижними фарбами написані його картини! Дзвінкими, світлими, соковитими. Тут і блакитно-зелені, і золотисто-коричневі. Поблизу вони яскраві, а далі бліднуть, темнішають.
В картинах Шишкіна багато повітря, простору, краси. Чергування освітлених сонцем і затінених плям передає перспективу лісу, створює враження, що у нього можна увійти, доторкнутися лісових таємниць, як торкнулися їх сьогодні ви”.

Фрагмент уроку на тему „Парк восени” малювання фарбами.

Вч.: діти, уявімо, що ми прийшли до осіннього лісу. І ось що ми там побачили...
(Педагог відкриває картину В.Полєнова „Золота осінь”) і діти розглядають її 1,5 - 2 хвилини .
Вч.: Подивіться, як художник Полєнов зобразив куточок лісу восени. Що можна про нього розповісти?
Які кольори використав художник? Чому тут так багато жовтого кольору? А якими кольорами художник намалював небо?
Звертає увагу на яскраві фарби осені. Потім пропонуємо уявити себе художниками, які добирають фарби для малювання картини про осінь. Кожна дитина повинна визначити кольори на репродукції у утворити на палітрі, змішуючи різні кольори, відтінки,

Розповідь вчителя за картиною:

„Перед нами красива лісова галявина. Осінь вже прийшла до лісу. Стрункі берізки, що стоять стіною, горять на сонці, їхнє листячко стало немов золотим. Травичка теж пожовкла. Сонечко освітило її своїми променями.
За берізками помітні зелені дерева. Осінь ще не змінила їхнє вбрання. Ці дерева нагадують нам про літо. Небо синього кольору, що переходить у сірий. Це воно так готується до холодних днів. Тіні теж осінні - блакитні, фіолетові.
Малюючи осінній ліс, художник використав багато кольорів, але найбільше в картині - жовтих, сонячних, осінніх барв”.

Розповідь за картиною Л. Бродської „Засніжений ліс”
„Тихе, сонне царство в лісі. Дерева вкриті снігом, таємничі, немов казкові. Густий ліс стоїть поважний, спокійний, не ворухнеться. Дерева старі, високі, своїми верхівками наче впираються в небосхил. Широкий шлях, що йде через ліс, теж вкритий снігом. На ньому бачимо сліди від саней, які щойно проїхали тут.
Сніг білий, але він не скрізь однаковий. На галявинці він білий, пухнастий, з сірими тінями, а в глибині лісу - темний, наче зеленуватий від ялин. На дорозі, освітленій сонцем, сніг відблискує золотавими промінчиками.
Кольори, які використала художниця в картині, холодні, сірі, зелені, сині, коричневі, чорні. Дивлячись на картину, ми відчуваємо холод зимового лісу”.

Отже, формуючи у дітей навички емоційно-естетичної оцінки колориту художніх творів на уроках-бесідах, вчителю слід добре володіти образотворчими термінами, вміти визначати типи і види колориту, самому розуміти поняття колорит і, застосовуючи різні методи і прийоми, підводити дітей до посиленого аналізу колористичного вирішення художнього твору.


2. Складіть короткий  конспект заняття.

4. Складіть розповідь вчителя за однією з картин українських художників, які вивчаються в 1-4 класах. Надішліть на ел пошту ( картина та розповідь вчителя за нею,1 сторінка формату А4).




25.05.2020р.-29.05.2020р.

Завдання

1.Опрацюйте теоретичний матеріал за темою «Усвідомлення молодшими школярами ролі кольорових сполучень у декоративних роботах» (с.128-129)
   Література:Красовська О.О.  Образотворче мистецтво з методикою навчання :Навчальний посібник.

2. Складіть короткий  конспект заняття. Зробіть відео огляд вашого зошита не більше 1 хвилини для оцінювання вашої роботи в зошиті.

3. Підготуйте реферат на тему «Символіка кольору в українському народному мистецтві».









Комментарии

Популярные сообщения из этого блога